Boktips för nattningen av barn



Jag hörde precis som många andra, alldeles nyss om den här boken: 
"Kaninen som så gärna ville sova" av Carl-Johan Forssen Ehrlin.
Det är en avslappningsbok maskerad i en saga. En bok som fick mina barn helt avslappnade och lugna och redo för att inta en god natts sömn. De somnar visserligen väldigt lätt annars också men den här sagan gav ett annat lugn. Inget tjat som det kan bli om att dricka vatten, kissa, "sjunga en sång till", läsa mera, "jag är inte trött". 
Jag läste boken för Alice och hon var först lite otålig, "mamma bläddra, jag vill se mera bilder". Sen blev hon mer avslappnad och andningen lugn. Ingen av dom somnade när jag läste utan de somnade så fort jag gått ut ur rummet. Ja oj vilken häftig inverkan denna fina genomtänkta saga har. Det handlar om mycket att man är perfekt som man är, att känna lugn i varje del av kroppen, släppa alla ljud, lägga undan tankarna och sakta ner i tempo. Andas och slappna av. 
Jag förklarade för Vincent att det var en avslappningsbok, han ville verkligen höra den och han gäspade säkert 100 gånger. Det gick så fint och harmoniskt. Det var så intressant! Perfekt i denna stressiga vardag med alla måsten! Det påminner jättemycket om yoga och mindfullness. Den är skriven på ett sånt sätt att den riktar sig till barnet.
Det känns som att jag hypnotiserat dom! Undra om man kan göra det med dom när det gäller gnäll och bråk! Det vore ju toppen!
Buy the book!
#1 - - Karin:

åh den vill jag skaffa åt de här två när det är daga för det. Känns som om det är något man skulle behöva till sig själv också!

#2 - - Karin:

åh den vill jag skaffa åt de här två när det är daga för det. Känns som om det är något man skulle behöva till sig själv också!

Svar: Ha ha ha, ja man blir lite trött av den. Det finns en varningstext i boken att man inte bör läsa den för någon som kör bil! 🙉🙊
mamastar.blogg.se