Tider och låtar jag minns.


Jag hade faktiskt inte tänkt blogga om Michael Jackson död.
Men så såg jag den där "Thriller Tribute" på Youtube med de filipinska fångarna och då började jag tänka lite på hur han har "påverkat" mitt liv.
Först så fick jag ett band med Thriller som jag spelade i min Stereo. Det var en jul i Norrland och jag var så glad både för stereon och för bandet.
Jag kommer ihåg när jag såg Thriller för första gången, Wow shit den var jätteläskig.
Jag var hemma hos Linn och vi såg den i smyg på VHS, efter det så lekte vi varulvar och vampyrer i flera månader.
Jag gillade verkligen Thriller eftersom det var mitt första kassettband, herregud då kunde man ju varenda låt, fast jag hade INGEN koll på vad jag sjöng.
 Jag hade Michael Jackson planscher från OKEJ på väggarna i mitt rum. Ja inte bara på honom, jag satte nog upp alla planscher man fick med i tidningen  oavsett vem eller vad det var; en spretande "Samatha Fox", "Solstollarna", "Tom Cruise" eller den där håriga saken "ALF"... 
Inte glömmer man heller när BAD skivan kom, jag tänker också på den där überfeta killen som gjorde en parodi på Bad videon, "I'm FAT"!
Det var på glada 80-talet när komedin flödade och vi såg Nakna Pistolen och Eddie Murphy som en kaxig polis både en, två och tre gånger eller i skojjiga "Ombytta Roller". 
Vi såg och fullkommligt älskade dom här filmerna: "Can't buy me Love","Fira med Ferris","The outsiders", "Lost boys", "Dirty Dancing", "The Goonies" och vi älskade "Girls Just want to have fun". Jag kan nog med handen på hjärtat att jag har sett varje film minst 30 gånger (90% av gångerna hemma hos Kajsa i en grön soffa).
                 
 Men tillbaka till Michael. Numera är hans namn inte lika fläckfritt i mitt musikhjärta, inte kan man blunda för de egenheter och märkligheter han har gjort de senaste åren. Anklagelserna om övergreppen på den där pojken är för stort för att jag ska kunna glömma/blunda för det. Det försvinner inte, även om det inte är sant så kan jag inte.... Wacko Jacko. Jag kan inte ta bort det hur mycket jag än vill. Det är väldigt mörka fläckar som sagt. Som ett svek mot den där lyckliga och glada flickan som fick kassettbandet i julklapp. Var det verkligen nödvändigt?
 
Men jag såg någonstans att någon kallade honom för "vår generations Elvis" och det stämmer ju verkligen.

Låter jag minns och som jag faktiskt får en väldigt bra magkänsla av (trots allt):
"Billie Jean, Smother criminal, BAD, Man in the Mirror, Beat it, Heal the world, Black or White, Remeber the time, The Girl is Mine, I just can't stop loving you, Leave me alone och Thriller såklart."

RIP Michael Jackson, jag kommer fortfarande sjunga med i sångerna trots allt. Inget är dock förlåtet.
 Den bästa MJ låten är nog "Beat it"  fast "Billie Jean" är ju vädigt bra den också.
#1 - - Sofia:

Frida, va underbart och underhållande du skrivit.

Ha ha Ha, jag kunde "alla" steg till Dirty Dancing och "Girls Just want to have fun".

Bästa Michael Jackson låt: Bilie Jean.

Kram S

#2 - - AnnaPanna:

Det känns konstigt att han är död men det här är ju hysteriskt. Visst var han stor men kom igen?

Instämmer fullt med att han har ett fläckigt förflutet.

Bästa låt: "Man in the Mirror"

"If you wanna make the world a better place, Take a look at yourself and make the change"