Rådhuset 6 vagnar?

Det är inte ofta vi åker tunnelbana för vi behöver inte åka tunnelbana.
Nu gjorde vi det igår kväll.

När tunnelbanan argt gnisslar och bromsar in så säger den automatiska högtalar rösten:

"Linje 10 mot Rådhuset, 6 vagnar."


Jag vill påpeka några saker om det här.

1.
Linje 10? What? Jag visste faktiskt inte att dom hade egna nr, vi säger blåa, gröna och röda linjen. Inte 10 eller 14.
"Jag åkte med linje 10!" Åh va jobbigt det är med alla signalfel på 10:ans linje" Nej nej  nej vi säger färgen...
Fast jag måste erkänna att någonstans i "värdelöst-vetande-minnet" dyker det nog upp några siffror. 18 är en grön linje!

2.
Vaddå 6 vagnar. Det är ju helt sjukt. Det är inte 6 vagnar det var bara 2.
 2 nya vagnar motsvara ett kort gammalt tåg, dom nya tågen består av 2,3 eller 4 vagnar.
Det måste alltså vara ett mått: 6 vagnar  = 2 vagnar.
Varför inte ändra? HUR ofta är det dom gamla vagnarna kommer? Typ aldrig.

Som att vi bor i Ryssland där saker och ting inte uppdateras. Varför har dom kvar ett gammal meddelande?
Hur svårt kan det vara?

Meddelandet ska lyda:

"Blåa mot Rådhuset, 2 vagnar."

#1 - - ulle bulle:

hahaha, vidarbefodrar inlagget till min bror, han jobbar typ pa sl/banverket/connex eler vilka d nu e ;)

#2 - - Karin:

Jaha. Nu fick man annu mera hemlangtan...:(

#3 - - Åsa:

Haha, eller klassikern...

Blåa eller gröna tåget? Linjen eller de gamla vagnarna? "Nu är de flesta blå", hihi...